Många hundungdomsmedlemmar tävlar agility och flera hundungdomsklubbar arrangerar tävlingar i den populäraste grenen av alla. Kanske vill även din klubb arrangera en agilitytävling? Här har du en massa bra tips och råd!
Börja planera i god tid
Planera datum för tävlingen i god tid. Om hundungdomsklubben delar klubbområde med brukshundklubben är det bäst att kontrollera så att inte aktiviteter dubbelbokas.
Funktionärer och hinderpark
Det kan vara bra att göra en koll på hur många funktionärer man har, hur stor hinderparken är och hur mycket planer man kan använda innan man ansöker om en tävling. Om man inte har så många funktionärer och bara tillgång till en bana är det bättre att söka färre klasser men har man många funkisar, flera banor och mycket planer, så kan man söka många fler klasser och köra på t ex två banor samtidigt.
Banområdet bör vara minst 25 x 35 meter men gärna så stor som 30 x 40 m. När styrelsen bestämt datum och vilka klasser som ska arrangeras ska ansökan göras hos Svenska Agilityklubben (SAgiK).
Ansökan
Ansökningsperioderna har helt tagits bort men det ni måste t ex kolla så att er tänkta tävling inte kolliderar med någon annan. Läs på SAgiKs hemsida för all info.
Ansökan görs via SAgiK Tävlings webbplats med klubbens login.
Saknar klubben login, så kontakta SAgiKs kansli för hjälp.
Ändringar i tävlingsprogrammet
Tänk på att klubben måste söka dispens för alla ev ändringar (byte av tävlingsdatum, strykning av klasser, etc) hos SAgiKs tävlingskommitté (TK). Klubben kommer att bli debiterad en administrativ avgift för alla ändringar som TK godkänner.
Inbjudan
När tävlingen är bokad, så är det dags att skriva ihop en inbjudan. Den går att lägga upp på SAgiK Tävling men ni får gärna skicka den till Sveriges Hundungdoms kansli också, så att den kan läggas ut i kalendern på hemsidan.
En inbjudan bör innehålla:
- Datum och tävlingsplats
- Vilka klasser som ska anordnas
- Anmälningsavgift
- Sista anmälningsdag
- Domare och tävlingsledare
- Telefonnummer/mejl till någon ansvarig vid ev. frågor
- Övrig viktig info (t ex som att skott kan förekomma, om det inte finns rinnande vatten, underlag)
Budget
Det är svårt att gissa sig till hur mycket intäkter (anmälningsavgifter) och utgifter (arvoden mm) det kan bli på tävlingen men det kan vara bra att göra en enklare budget. Tänker ni ha fikaförsäljning och få inkomster även där? Ska ni ta ut parkeringsavgift? Behöver det köpas in nya hinder? Måste ni boka fler än en domare?
Domare och tävlingsledare
Boka domare och tävlingsledare (TL) i god tid. En lista över auktoriserade agilitydomare och TL finns på Svenska Agilityklubbens hemsida. Skriv avtal med domare och TL.
Hinder och material
Se till att de hinder med tillbehör som ska användas är i gott skick och håller de mått som anges i reglerna. I värsta fall kan annars tävlingen bli klassad som inofficiell på tävlingsdagen. Uppgifter om hindrens mått och utformning finns i reglerna för agilitytävlingar. Förutom hinderparken, så är det en mängd annat materiel som behövs för att genomföra en agilitytävling.
Här hittar du en lista på sådant som brukar behövas:
- Nummerskyltar
- Långhoppspinnar
- Start- och målpinnar
- Fastsättningsmaterial (till gunga, slalom och ev A-hinder)
- Ringband och fastsättning till detta
- Verktyg
- Silvertejp
- Tumstock, långt måttband och mäthjul
- Tält
- Stolar och bord
- Pärmar, pennor, och papper
- Tidtagarur
- Elektroniks tidtagning
- Dator och skrivare
- Skrivarpapper (ev färgpatron i reserv)
- Högtalare och speakerutrustning
- Skarvsladdar och grendosor
Priser
Priser är alltid uppskattat att få när man har lyckats bra på en tävling! Det är vanligt att man har rosetter på agilitytävlingar och det finns flera företag som man kan beställa dessa ifrån. Vill man även ha andra priser, så kan det vara bra om man utser en eller ett par personer till ansvariga för att ragga priser och sponsorer till tävlingen. Det är en fördel om dessa prisansvariga också kan vara ansvariga för prisbordet och själva prisutdelningen på tävlingsdagen. Glöm inte tacka era ev sponsorer vid prisutdelningen!
SAgiK Tävling
Alla officiella agilitytävlingar administreras i SAgiK Tävling som är SAgiKs webbaserade system för tävlingsadministration. SAgiK Tävlings webbplats har adressen http://www.sagiktavling.se/ Arrangören lägger in uppgifter om sin tävling, inklusive en inbjudan, i systemet. Alla tävlingsanmälningar sker via SAgiK Tävling. Systemet innehåller en betalningsfunktion och är kopplat mot SKKs hunddatabas. Den tävlande lägger in sina egna och hundens uppgifter och anmäler sen till tävlingar. Arrangören genomför tävlingen inom systemet. Resultaten lagras i SAgiK Tävling och resultatlistor behöver inte skickas på papper till SAgiK eller Svenska Kennelklubben. Däremot ansvarar arrangören för att resultaten sparas ett år efter tävlingen.
När anmälningstiden gått ut
När anmälningstiden har gått ut är det dags att kontrollera antalet anmälda i respektive klass och storleksgrupp. Kontakta domaren och meddela hur många starter det blir i varje klass och totalt. SAgiK rekommenderar att en agilitydomare dömer högst 200-225 starter i agilityklass och 250 starter om hoppklass ingår. Starterna lottas i SAgiK Tävling men det kan bli nödvändigt att justera en del för hand. T ex om det är någon som tävlar med flera hundar, så kan dessa behöva flyttas för att inte hamna för tätt. Minst 15 starter mellan är lämpligt att placera om startfältet tillåter.
Begränsning/bortlottning
Om det av någon anledning blir nödvändigt att lotta bort några tävlande, så måste de bortlottade ekipagen meddelas senast två veckor innan tävlingen. Är det i en klass 3 som bortlottningen måste göras, så blir denna inte SM-kvalificerande.
PM
Ett PM för deltagarna bör finnas tillgängligt på SAgiK Tävling minst en vecka före tävlingsdagen.
Det bör innehålla:
- plats och vägbeskrivning
- tider för anmälan, första banvandring samt hur lång och första start
- ordning för klasser/storleksgrupper
- antal anmälda per klass/storleksgrupp
- domare och tävlingsledare
- telefonnummer/mejladress för information
- övrig viktig info (finns servering, vatten till hundarna, rastningsmöjligheter)
Funktionärer
Det krävs många funktionärer för att genomföra en agilitytävling men många av dessa kan med fördel vara funktionär i en klass där de inte själva tävlar och på så sätt kan man lättare få ihop tillräckligt med folk på tävlingsdagen.
Tidsplanering
Nedan finns några förslag till tider att kalkylera med: Mätning av hundar: 5 min/hund Banvandring: 8-10 min Tid per ekipage: 1,5 min i agilityklass och 1,25 min i hoppklass Ombyggnad av banan: 15-20 min Höjning/sänkning: 5 min
På tävlingsdagen
Börja tävlingsdagen med en funktionärssamling. Dela ut funktionärsschema och arbetsbeskrivningar till de som kanske inte tidigare varit funktionär på en tävling. Är det någon som är osäker på sin uppgift kan det vara bra att ha en extra genomgång hur just deras arbetsuppgift ska utföras.
Tänk på att det är de tävlandes dag! Hur stökigt och stressigt det än är för er funktionärer, så försök göra er tävling den bästa för de tävlande!
Om ni väntar er många tävlande så kan det vara bra att ha ett par funktionärer som hjälper de tävlande vid parkeringen när de kommer.
Anmälan
Det vanligaste är att de tävlande stryker sig på uppsatta startlistor. Vill man kontrollera vaccinationsintyg och medlemskap, så kan man göra det genom stickprov. T ex att alla med startnummer som slutar på 3 ska komma till tävlingsledaren (eller annan funktionär) och uppvisa detta.
Inmätning
Om det är en klass 1 ni arrangerar kan det komma någon hund som behöver mätas. Se till att platsen där domaren ska mäta hundarna är plan och påminn de tävlande att de har med sig hundens tävlingsbok. Är det small-hundar som ska mätas kan man gärna ha ett utställningsbord åt dessa. Beräkna att det tar ca 5 min per hund.
Banvandring
Det vanligaste är att en banvandring är 8 minuter. Är det fler än 50 tävlande i klassen är det bra om man har två banvandringar.
För- och efteråkare
Det är upp till tävlingsledaren och/eller domaren att bestämma om något ekipage ska få vara föråkare eller efteråkare.
När tävlingen är över
Det är lite jobb kvar att göra när tävlingen är över. Bl a ska allt material ställas tillbaka.
Arvode och reseersättning till domare och tävlingsledare är vanligt att man betalar ut på tävlingsdagen.
De tävlande som har rätt att få tillbaka sin anmälningsavgift, ska få detta.
Tävlingsledaren har ansvar att kontrollera resultaten och verifiera dessa i tävlingssystemet. Glöm inte att spara den manuella skrivarens listor samt resultatlistor på klubben i ett år framåt.
Utvärdera tävlingen. Samla gärna alla funktionärer för en kort utvärdering efter tävlingen. Gick tävlingen så bra som ni hade tänkt er? Stämde budgeten? Vad var bra? Vad var mindre bra?
Hög tid att tacka alla
TACKA nu alla fantastiska funktionärer och gratulera er till ett väl förrättat arbete!
Tävlingsledarkompendium och regler
Mer information finns i Regler för agilitytävlingar och Agilitykompendium för tävlingsledare. Reglerna och kompendiet hittar du hos Svenska Agilityklubben. Ytterligare information om tävlingsadministration finns i AGIDA.