På den här sidan hittar du mer information om du som uppfödare eller valpköpare har hamnat i en tvist med en person i ett annat land, inom EU.
Som uppfödare eller valpköpare händer det att man handlar med personer i ett annat land. Hamnar man i tvist finns det några förenklade förfaranden i det fall att ens motpart är boende i ett EU-land. Gäller saken en obetald men obestridd fordran kan man ansöka om ett europeiskt betalningsföreläggande. Har man en tvist där fordran inte uppgår till mer än 2 000 euro kan man även få saken prövad genom ett europeiskt småmålsförfarande, vilket kan jämföras med det förenklade svenska tvistemålet (som även kallas för småmål). Som konsument har du ytterligare en väg att gå om du hamnar i tvist med en uppfödare i ett annat EU-land. Nedan följer en kort redogörelse om dessa tre förfarandesätt.
Europeiskt betalningsföreläggande
Vid krav på en obestridd penningskuld gentemot person med hemvist i ett annat EU-land (inte Danmark) kan man ansöka om ett europeiskt betalningsföreläggande. (Detta kan jämföras med den svenska varianten, då man till Kronofogden ansöker om betalningsföreläggande.) En särskild blankett (EUBF, finns på Kronofogdens webbplats) ska då skickas till det land där svaranden bor. Man måste även känna till personens hemadress. Ansökningsavgiften betalas på en gång. Förfarandet kan användas för skulder på maximalt 2000 euro. Svaranden får 30 dagar på sig att bestrida kravet.
Om du vet att din motpart kommer att bestrida skulden är det dock ingen mening att ansöka om betalningsföreläggande. Då kan du istället söka om att få tvisten prövad genom ett europeiskt småmålsförfarande eller väcka stämning i domstol.
Europeiskt småmålsförfarande
Det europeiska småmålsförfarandet (Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 861/2007 av den 11 juli 2007 om inrättande av ett europeiskt småmålsförfarande) syftar till förenklade, skyndsamma och kostnadseffektiva prövningar av tvister om mindre värden i gränsöverskridande mål. För att en tvist ska kunna prövas genom detta förfarande krävs att värdet av fordran inte överstiger 2 000 euro (exklusive ränta, omkostnader och utlägg).
Man börjar med att skicka ett standardiserat ansökningsformulär till behörig domstol. Blanketter ska finnas att tillgå på de domstolar som erbjuder en sådan prövning. I Sverige lämnar man ansökan hos tingsrätten (Ds 2008:12, kap 1:1, § 2). Vad gäller tvistens förfarande tillämpas (om inte annat följer av den europeiska småmålsförordningen eller ”lag om europeiskt småmålsförfarande”. Vid dagens datum 2012-08-08 finns endast ett förslag till lag om europeiskt småmålsförfarande, Ds 2008:12.) rättegångsbalkens bestämmelser kap. 1, § 3 d.
Den förlorande parten står för motpartens kostnader. Domstolen bör besluta att den förlorande parten endast behöver bära sådana kostnader som är proportionerliga till fordrans värde eller var nödvändiga. Exempel kan vara kostnader för advokat, delgivning eller översättning av handlingar.
Danmark är inte anslutet.
Konsument Europa
Konsument Europa är en fristående enhet på Konsumentverket som hjälper konsumenter som hamnat i tvist med en näringsidkare i ett annat EU-land. Systerkontor finns i samtliga EU-länder samt Norge och Island.
Du börjar alltid med att kontakta säljaren och berätta vad du är missnöjd med. Skicka med kopia på kvitto, garantibevis eller liknande. Fråga vad säljaren kan göra för att åtgärda felet och lämna en svarsfrist på exempelvis två veckor. Spara all korrespondens med säljaren. Konsument Europa har särskilda mallar man kan använda för att lämna en reklamation.
Kommer ni inte överrens om en lösning kan du kontakta Konsument Europa. Inlämna då reklamationen tillsammans med övriga handlingar. Konsument Europa granskar ärendet och skickar det sedan till sitt systerkontor i det aktuella landet, som sedan i sin tur försöker klara upp saken med säljaren.
I många länder finns ett alternativt tvistelösningssystem, liksom ARN, där ärendet prövas om det inte ordnat sig efter den första kontakten. I annat fall får man vända sig till domstol i vanlig ordning.
För mer information, se: www.konsumenteuropa.se
Behörig domstol
För närvarande är EUs medlemsstater och EFTA-staterna Island, Norge och Schweiz anslutna till Luganokonventionen, vilket innebär att bestämmelserna i Bryssel 1 förordningen (Bryssel 1, (EG) nr 44/2001) tillämpas vad gäller domstols behörighet och om erkännande och verkställighet av domar på privaträttens område. Danmark är inte anslutet till konventionen.
Huvudregeln är att talan väcks vid den domstol där svaranden har sin hemvist (avsnitt 1, artikel 2, p.1). Om talan avser avtal kan talan även väckas vid domstolen i uppfyllelseorten (dit varan skulle eller har levererats), (avsnitt 2, artikel 5, p.1a).
En konsument kan välja att väcka talan antingen vid domstol i landet där motparten har sin hemvist, eller vid domstol i landet där denne själv har sin hemvist (avsnitt 4, artikel 16 p.1). Talan mot en konsument kan endast väckas vid domstol i landet där konsumenten har sin hemvist (avsnitt 4, artikel 16 p.2).
Lagval (Rom 1, (EG) nr 593/2008)
För jämbördiga parter gäller att man själv avtalar om vilken lag som ska tillämpas vid eventuell tvist. Har man inte avtalat om lagval får man utifrån Europaparlamentets och rådets förordning, (EG) nr 593/2008 av den 17 juni 2008 om tillämplig lag för avtalsförpliktelser, avgöra vilken lag som ska bli tillämplig.
Gäller avtalet ett konsumentköp gäller dock andra regler. När inget lagval har gjorts gäller lagen i det land där konsumenten har sin hemvist under förutsättning att näringsidkaren bedriver verksamhet i eller på något sätt riktar sin verksamhet till det landet och avtalet faller inom ramen för sådan verksamhet. (Rom 1, (EG) nr 593/2008, kapitel 2, artikel 6, p.1). Parterna kan även i avtalet reglera vilken lag som ska vara tillämplig (Rom 1, (EG) nr 593/2008, kap 2, art 6, p.2 + kap 2, art 3, p.1). Som konsument skyddas man dock alltid av sådana regler i sitt hemland som inte kan avtalas bort (alltså konsumentköplagen i Sverige, som är tvingande), förutsatt att avtalet har ingåtts som ett resultat av att näringsidkaren bedriver sin affärsverksamhet/yrkesverksamhet i landet i fråga.